Instrumenter
Violin
Violin & Bratsch
Violinen og bratschen er klassiske instrumenter, men de indgår fint i alle musikalske genrer. Violinen er den mindste i strygerfamilien og spiller de lyseste toner, mens bratschen er det mellemste medlem og spiller i samme varme toneleje som altsangeren i et kor.
Suzuki-undervisning
Da både violinen og bratschen fås i alle størrelser, kan du starte meget tidligt.
• Violin fra ca. 3 år og bratsch fra ca. 5 år - For de yngste elever er opbakning hjemmefra altafgørende. Barnet modtager undervisning ifølge med en forælder, som skal have lyst til at hjælpe med øvningen hjemme.
Undervisningen foregår efter Shinichi Suzukis ”Modersmålsmetode”, hvor barnet lærer at spille på samme måde som det lærer at tale. Barnet lærer ved at lytte og efterligne, med god motivation fra tryg atmosfære, opmuntring, leg og ros. Videoer og lydfiler er gode værktøjer til øvningen derhjemme. Repetition af gamle stykker er fundamentet for udvikling og klangkvalitet, hvilket medfører at eleven får et stort repertoire, som til enhver tid kan spilles.
Nodelæsning og forståelse for mere teoretiske aspekter af musikken bliver inddraget gradvist, når eleven er klar og har alderen til det.
Udover enetimer deltager eleven i sammenspil og bliver en del af musikskolens strygergruppe.
Violinundervisning
• fra ca. 7 år - kan barnet begynde til violin eller bratsch uden forældre. Forældre er dog altid velkomne til at overvære undervisningen og få indblik i, hvad det hele går ud på og hvordan man kan støtte op om barnets øvning hjemme.
Eleven lærer både at spille efter gehør og efter noder. Undervisningen skræddersyes til den enkelte elev, så barnet får optimale forhold for udvikling af sine musikalske evner. Øvning hjemme er en meget vigtig del af læringsprocessen. På samme måde som i Suzukiundervisningen er videoer og lydfiler gode værktøjer til øvningen derhjemme. Repetition af gamle stykker er fundamentet for udvikling og klangkvalitet, hvilket medfører at eleven får et stort repertoire, som til enhver tid kan spilles.
Nodelæsning og forståelse for mere teoretiske aspekter af musikken bliver inddraget gradvist, når eleven er klar.
Udover enetimer deltager eleven i sammenspil og bliver en del af musikskolens strygergruppe.
Sammenspilsmuligheder
Violin og bratsch er (ligesom andre strygeinstrumenter) sociale instrumenter, hvor der er gode muligheder for sammenspil. Musikskolen har strygerklub for alle strygerelever og strygeorkester for de lidt ældre elever. Til sammenspil lærer eleverne at lytte til hinanden og få ting til at lykkes i fællesskab. De mødes med andre børn, som har den samme interesse og får gode venner, som de kan følges med i mange år.
Der er også mulighed for sammenspil på tværs af instrumenter og genrer.